FAQ’s

Een standaardprijs voor het schrijven van een boek is er niet. Elk boekproject is anders. Het verschil tussen schrijven vanaf een leeg blad op basis van interviews (ghostwriting) en een bestaande tekst redigeren (eindredactie), is groot. En of een boek 150 of 500 pagina’s telt, beïnvloedt uiteraard ook het budget. Na een kennismakingsgesprek kan ik jou op basis van een aantal gerichte vragen een budgetindicatie geven. Dat eerste gesprek is vrijblijvend en gratis.

Dat hangt heel sterk af van wat je wenst (ghostwriting, schrijfbegeleiding of redactie) en hoe omvangrijk je boek is. Ik werk meestal aan meerdere boeken tegelijk, maar voorzie altijd voldoende tijd om een project zonder al te veel tijdsdruk tot een goed einde te brengen. Welke timing haalbaar is, hangt samen met jouw én mijn agenda. Ik stel graag samen met jou een planning op die voor ons beiden haalbaar is, rekening houdend met de deadlines van je eventuele uitgever.

Daar kom ik graag samen met jou achter! Tijdens een kennismakingsgesprek luister ik naar jouw ideeën en wensen. Als je al een manuscript of tekstfragmenten hebt, lees ik ook enkele pagina’s. Vervolgens leg ik jou graag alle opties uit en ontdekken we wat in jouw situatie de beste keuze zou zijn.
Alleen in mijn moedertaal, het Nederlands. Research of interviews kunnen in het Nederlands en Engels.

Mijn focus ligt op schrijfwerk: vanaf de blauwdruk van je boek tot en met de laatste correctieronde. Ik controleer vaak ook de drukproeven van boeken, waarbij ik kritisch kijk naar de lay-out, woordafbrekingen, enzovoort.

Ik ben geen grafische vormgever, fotograaf, drukker of uitgever. Maar omdat ik al vijftien jaar in het schrijfvak zit, heb ik wel heel wat contacten. Ik verwijs je dan ook graag door naar professionals die jou kunnen verder helpen.

Op het vlak van boekpromotie heb ik wel heel wat ervaring. Ik begeleidde al veel auteurs met een strategisch communicatieplan om hun boek in de markt te zetten. Op dat vlak deel ik dus graag mijn advies. Tenminste, als je dat wenst … en als ik jouw boek ook geschreven, geredigeerd of begeleid heb. Advies rond boekpromotie is geen dienst die ik apart aanbied binnen Tekstueel.

Nee. Dat is een vak apart. Ik werk natuurlijk wel vaak samen met uitgeverijen. Voor heel wat klanten schrijf ik de pitch waarmee ze uitgevers kunnen motiveren om hun boek uit te geven. En ook in de fases van inhoudelijke feedback, eindredactie en controle van drukproeven is de samenwerking met de uitgeverij intens. Sommige klanten kiezen bewust voor een uitgave in eigen beheer, zodat ze het volledige proces zelf onder controle hebben. In dat geval werk ik vaak ook nauw samen met de grafische vormgever en het eventuele PR-bureau dat het boek lanceert.

Zeker. Voor alle teksten die met jouw boek te maken hebben, kun je op mij rekenen. Zo heeft al je communicatie dezelfde stijl en toon.
Ja. Maar alleen commerciële teksten die gelinkt zijn aan de uitgave van een boek waaraan ik heb meegewerkt als ghostwriter, schrijfcoach of redacteur. Als je op zoek bent naar een copywriter voor je bedrijf, verwijs ik je graag door naar een collega.
Ja. Overheden, ngo’s, vzw’s … kunnen bij mij terecht voor tekstopdrachten, zoals artikels voor (personeels)magazines, jaarverslagen, folders, brochures en persteksten.

Interesse om samen te werken?

Laten we kennismaken! Tijdens een vrijblijvend eerste gesprek luister ik graag naar jouw boek- of tekstidee, vertel ik je over de mogelijkheden en ontdekken we of er een match is.
Tekstueel scheiding boek