Meet the team! - Sara Reymen

Identity kit

Naam: Sara Reymen
Functie in het team: zaakvoerder, copywriter, ghostwriter, communicatieconsultant, schrijftrainer
Levensmotto: Haal alles eruit wat erin zit!

Favoriete boek: Ik lees veel en heb na al die jaren heel wat favorieten op mijn lijstje staan. Onlangs las ik ‘A Little Life’ van Hanya Yanagihara. Een boek waarvoor ik enkele nachten slaap gelaten heb en dat echt is blijven plakken.

Fun fact about me: Toen ik in 2008 de bvba oprichtte die vandaag Tekstueel is, zat ik net in mijn derde jaar fotografie in avondonderwijs. Mijn grote droom was om als zelfstandige copywriting en fotografie te combineren. De – niet zo heel erg originele – bedrijfsnaam werd dus Woord & Beeld. Maar uiteindelijk bleek aan mij geen grote fotograaf verloren te zijn gegaan. Het is niet omdat je graag foto’s maakt dat je ook een goede fotograaf bent. Het is een vak apart. Enkele jaren later is Woord & Beeld dus Tekstueel geworden en lag de focus alleen nog op tekst.

Favoriete Netflix-serie: Historische series zoals Victoria bekijk ik enorm graag. En ook spannende detectives met een hoek af, zoals Elementary en Sherlock, vind ik knap.

Item op mijn bucketlist: Een wereldreis maken met mijn kinderen. Vroeger reisde ik veel, maar met een drukke job en drie kinderen lukt dat de laatste jaren niet meer echt. Maar ik zou hen die ervaring ook willen gunnen. Want reizen opent je ogen en verruimt je blik.

On the job

Wat heb je gestudeerd? Ik ben licentiaat Germaanse talen, nu heet dat master in de taal- en letterkunde. Mijn hoofdtalen waren Nederlands en Engels.

Wilde je altijd al je eigen bedrijf opstarten? Het was geen kinderdroom of zo. Ik wilde schrijver worden, dat wist ik wel al toen ik een jaar of acht was. Na mijn studies heb ik eerst enkele maanden in een antiquariaat gewerkt en dan ben ik freelance copywriter en taal- en communicatietrainer geworden. Ik werkte in onderaanneming voor verschillende grote bureaus. Uiteindelijk begon het te kriebelen om zelf iets op te richten en helemaal mijn eigen ding te doen.

“Het allerliefst zet ik mijn tanden in boekprojecten. Dan kan ik me volledig onderdompelen in een nieuwe materie en op korte tijd heel veel bijleren.”

Wat is het leukste aspect aan jouw job? Mijn job is heel breed. Aan de ene kant ben ik zaakvoerder van Tekstueel. In een klein bedrijf ben je als zaakvoerder ook hoofd van finance, hr, businessdevelopment en ga zo maar door. :-) De taken en uitdagingen blijven komen! Het leukste aspect van die rol is dat ik zelf kan bepalen welke richting ik uit wil gaan met de zaak. Aan de andere kant wil ik altijd genoeg tijd hebben om mijn vak te beoefenen als copywriter en ghostwriter. Ik schrijf nog altijd enorm graag. En het allerliefst zet ik mijn tanden in boekprojecten. Dan kan ik me volledig onderdompelen in een nieuwe materie en op korte tijd heel veel bijleren.

Wat is de grootste misvatting over jouw job? Dat copywriters alleen maar goed moeten kunnen schrijven. Een copywriter is schrijver, verkoper en psycholoog in één. Je moet een vlotte pen hebben én commerciële feeling én heel veel inlevingsvermogen. Alleen als je die drie factoren kunt combineren, kun je overtuigende teksten schrijven.

Over schrijftrainingen

Vanwaar het idee om ook schrijftrainingen aan te bieden? Voor ik met Tekstueel begon, gaf ik al taal- en communicatietrainingen. Kennis en goesting voor het vak doorgeven aan anderen heb ik altijd graag gedaan. Op het moment dat ik met Tekstueel begon, kwamen er al snel aanvragen voor schrijftrainingen. We zijn die pijler binnen de zaak dan ook nog volop aan het uitbreiden. Kurt neemt daarin de lead.

Zijn er zaken die telkens terugkomen in schrijftrainingen? De meeste mensen schrijven voor zichzelf in plaats van voor hun lezer. Zeker mensen met heel veel vakkennis trappen in die val. Ze proppen hun teksten vol met vakjargon, waardoor hun lezers – als dat leken zijn in de materie – na een tijdje afhaken. En verder zie ik vaak schrijfstijlen zoals die enkele decennia geleden op school aangeleerd werden: veel taalwol, veel passieve zinnen, complexe constructies.

Over communicatieadvies

Welk aspect vergeten bedrijven het vaakst in hun communicatie? Het valt me nog altijd op hoeveel bedrijven denken dat ze op sociale media niets te zoeken hebben. Een groot deel van de klantencommunicatie verloopt tegenwoordig via sociale media. En daarbij raak je er maar zelden met slechts één kanaal. Je moet ontdekken waar je potentiële klanten en beïnvloeders aanwezig zijn en daarop inspelen. Als je als bedrijf geen sociale media gebruikt – of niet de juiste – dan mis je veel kansen.

“De kunst van sterke communicatie is creatief in herhaling vallen.”

Heb je een gouden tip voor een sterke communicatie? Ja, zorg ervoor dat het plaatje op elk moment volledig klopt. Een sterk merk met een sterke communicatie vertelt consequent hetzelfde verhaal. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je altijd exact hetzelfde moet vertellen. De kunst van sterke communicatie is creatief in herhaling vallen. Zo blijft de boodschap hangen en kun je mensen entertainen.

Blik op de toekomst

Welke ontwikkelingen verwacht je de komende jaren op het vlak van communicatie en copywriting? Het gaat supersnel, dus het is moeilijk te voorspellen. Communicatie moet almaar korter en visueler zijn, merk ik. We krijgen de laatste jaren veel meer aanvragen voor voice-overs, scenario’s voor vlogs, enzovoort. Die aanvragen kregen we in pakweg 2015 amper.

Wat wordt de grootste uitdaging in het werkveld? De grootste uitdaging, voor mij persoonlijk als zaakvoerster, is om bij te blijven in alle ontwikkelingen … Alles verandert zo snel in online communicatie: sociale media, SEO, videomarketing, … Als we ons vak blijven beoefenen zoals we twee jaar geleden of zelfs vorig jaar deden, dan zijn we eigenlijk al iets aan het doen wat achterhaald is. Het is belangrijk om kort op de bal te spelen en die ontwikkelingen op te sporen, te leren kennen, toe te passen en ook nog eens door te geven aan het hele team.

Waar wil je over vijf jaar staan met Tekstueel? Ik denk zelden op zo’n lange termijn, moet ik toegeven. Ik wil Tekstueel verder uitbouwen met het fijne en hechte team dat we nu hebben. Waarbij elke persoon een crack is in zijn eigen domein. Ik wil dat iedereen die voor Tekstueel actief is, dat met zijn volle goesting doet. Dat enthousiasme voelen onze klanten ook. Als dat goed blijft zitten de komende jaren, dan ben ik waar ik wil zijn.


Sluiten

Opgelet!

Deze website maakt gebruik van cookies om je surfervaring te verbeteren.
Bepaalde functionaliteiten zijn afhankelijk van deze cookies.
Wil je hier meer over weten? Lees dan hier onze cookiepolicy.