Meet the team! – Katrien Hoebers

Identity kit

Naam: Katrien Hoebers
Functie in het team: copywriter en communicatieconsultant
Levensmotto: Het is niet omdat je vol-au-vent kunt maken dat je ook een kip kunt slachten. Daar bedoel ik mee dat je moet blijven bij de dingen die je goed kunt. Voor de andere zaken vraag je het best gewoon hulp.

Favoriete boek: Misschien een beetje apart, maar ik ben een grote fan van 1984 van George Orwell. Dat blijft een geweldig boek, vind ik.

Fun fact about me: Voor mijn werk als Madam Confituur doe ik af en toe tv-optredens. Ooit zat ik eens per ongeluk met twee verschillende sokken in de studio. Toen dacht ik bij mezelf: ‘Ik hoef eigenlijk helemaal niet meer zenuwachtig te zijn. Zie mij hier nu zitten met mijn twee verschillende sokken aan. Hilarisch toch.’ Sindsdien doe ik altijd twee verschillende sokken aan als ik iets moet doen waarvoor ik wat stress heb. En ik merk dat mijn kinderen mijn voorbeeld volgen, bij een examen bijvoorbeeld.

Hobby’s: Alles wat met culinaire uitspattingen te maken heeft. Dat vind ik echt heel plezant. Naarmate ik ouder word, heb ik ook meer behoefte aan sport. Daarom probeer ik regelmatig te lopen of doe ik aan zumba.

Voor dit tv-programma blijf ik thuis: Geen enkel! Zelfs voor Temptation Island blijf ik niet thuis (maar ik neem het wel op ;-)).

Zonder dit item ga ik nooit de deur uit: Sinds kort is dat mijn Darth Vader-sleutelhanger. Die hangt standaard aan mijn sleutelbos. Ik neem naar elke serieuze bespreking dus een beetje ‘dark force’ met me mee :-). Bij deze is iedereen gewaarschuwd …

On the job

Wat heb je gestudeerd? Ik ben licentiaat Politieke en sociale wetenschappen, optie communicatie

Wat wilde je als kind later worden? Ik ben een echte foodie. In die sector ben ik dan ook gestart. Ik heb lange tijd bij een marketingafdeling gewerkt in een voedingsbedrijf. Schrijven is een tweede passie van mij, vandaar dat ik ook copywriting ben gaan doen. Als kind had ik altijd een boekje bij me waarin ik de meest creatieve verhalen en gedichten schreef. Dat schrijven zat er dus al van jongs af aan in.

Hoe ben je bij Tekstueel terechtgekomen? Ik schrijf zelf boeken als Madam Confituur en ben ook met verschillende projecten bezig. De winter, wanneer er weinig fruit is, is altijd een kalme periode, dus ik zocht een extra uitdaging. Ik kende Sara van haar tweede boek en heb dan gewoon even een belletje gegeven met de vraag of ze niet nog een freelance copywriter zocht. Na een proeftekst en gesprek kon ik starten! Dat was in november 2017.

Wat is het leukste aspect aan jouw job? Zeker en vast de afwisseling. Ik ben niet iemand die heel de dag met hetzelfde bezig kan zijn. Dat vind ik snel saai en mijn motivatie zakt dan onder nul. Ik moet ook creatief kunnen zijn en dat lukt zeker in deze job.

Welke misvatting over copywriters zou je uit de wereld willen helpen? Dat we nooit spelfouten maken. ;-) Ik kan wel zonder dt-fouten schrijven – dankzij een zeer strenge leerkracht in de middelbare school – maar af en toe maak ik andere fouten. Ik twijfel bijvoorbeeld vaak of je woorden al dan niet aan elkaar moet schrijven. Daar hebben we dan gelukkig goede eindredacteurs voor!

“De grootste misvatting over copywriting? Dat we nooit spelfouten maken. Maar daar hebben we dan gelukkig goede eindredacteurs voor!”

Over copywriting

Wat is jouw gouden tip voor goede copy? Gebruik woorden met pit of sentiment, zodat je teksten minder monotoon zijn. Het werkt ook om herkenbare situaties of dingen die je op tv ziet in een tekst te steken. Zorg voor een saus tussen de letters. Ik lees niet graag saaie en langdradige teksten. Er mag wel wat vuur in zitten.

Wat is jouw tip tegen een writer’s block? Alles hardop lezen. Als ik even vastzit, begin ik al mijn teksten hardop tegen mezelf te vertellen en pas ik dingen aan. Totdat het klinkt zoals ik wil dat het klinkt.

Over communicatieadvies

Welk aspect vergeten bedrijven het vaakst in hun communicatie? Ik denk dat bedrijven nog te veel op één soort communicatie focussen in plaats van voor een mooi evenwicht te kiezen. Net die juiste mix in je communicatieverhaal brengt de "gain". Het is met andere woorden een én-én-én-verhaal. Met extern communicatieadvies van een expert ben je zeker dat je boodschap de juiste weg aflegt en dat op de manier die het beste aanleunt bij jouw business en klanten.

Heb je een gouden tip voor een sterke communicatie? Absoluut! Focus op je doelgroep. Vertel wat je klanten interesseert en bereik hen via de media en tools die hen aanspreken.

Wat is de grootste misvatting over communicatie binnen bedrijven? Kleine bedrijven laten zich vaak ontmoedigen door de budgetten die ze te horen krijgen. Ik ben er echter van overtuigd dat met een slimme aanpak elk bedrijf zijn communicatiedoelstellingen kan bereiken. We moeten echt niet allemaal over Coca-Cola-budgetten beschikken om ons doel te bereiken, hé. 😊

Zijn er zaken die bij elk communicatieadvies aan bod komen? Zowel Sara als ik gaan uit van een vaste werkwijze. Dat zorgt ervoor dat we elke klant vanuit een duidelijke 360°-benadering begeleiden. Het effectieve communicatieadvies dat uit onze analyses en aanpak voortvloeit, is 100 % op maat van de klant én de eindklant.

Wat vind jij het leukste aspect van communicatieadvies geven? Het ‘neuzen’ ... Ik vind het zalig om een business helemaal te doorgronden en me dan af te vragen ‘Als dit mijn bedrijf was, hoe zou ik het aanpakken om een zo straf mogelijk resultaat te behalen?’ Van sitemap en SEO-strategie tot sociale media en printmedia, en ga zo maar door.

Blik op de toekomst

Welke ontwikkelingen verwacht je de komende jaren op het vlak van copywriting? Ik denk dat we almaar meer naar een heel directe schrijfwijze gaan evolueren. Kort en bondig, zelfs meer en meer met bepaalde afkortingen. Ik vermoed dat alles veel meer spreektaal zal worden. Bij de jeugd merk ik dat zij hoofdletters en leestekens gewoon achterwege laten. Het moet allemaal vooruitgaan. Of het zo ver zal komen dat we alle regels overboord gooien? Dat betwijfel ik … maar er zijn zeker al veranderingen te merken.

Sluiten

Opgelet!

Deze website maakt gebruik van cookies om je surfervaring te verbeteren.
Bepaalde functionaliteiten zijn afhankelijk van deze cookies.
Wil je hier meer over weten? Lees dan hier onze cookiepolicy.