LOL op de werkvloer? Leve de bijtende spot!

Auteur: Kurt Marechal

Was ik een Nederlander, dan zou ik nu een ‘nou breekt m’n klomp’-momentje hebben. De reden? Mensen met een bovengemiddelde hersenpanomtrek en een groter aantal synapsverbindingen dan hun collega-homo-sapiensen (of is het sapienses?) hebben ontdekt dat creativiteit gestimuleerd wordt door … sarcasme (*). De dagen dat jij je collega’s banbliksems toewierp wanneer ze een bijtende taalkogel je richting afvuurden, behoren dus voorgoed tot het verleden. Voorbij zijn de momenten waarop je jouw kroost tegen hun zin – ik wil geen kijkdoos maken – op doe-kamp stuurde in de hoop hun creatieve geest te prikkelen. Vaarwel de vele verjaardagen waarop je de ‘gelukkige’ een ‘woord van de dag’-kalender cadeau deed – ik word recalcitrant als ik kijkdozen moet maken – om van hem een maestro van het woord te maken.
Neen, vanaf nu omarm je elke sarcastische opmerking, moedigt je je kinderen aan om verbaal zoveel mogelijk slachtoffers te maken en trakteer je de jarige op een heerlijk kwetsende woordenbrij. Resultaat gegarandeerd!

Het werkt zo

Sarcasme creëert een win-winsituatie. Want zowel de zender als de ontvanger van bijtende spot moet de letterlijke én de bedoelde betekenis ervan begrijpen. En daarvoor moet je brein zijn luie gat uit de zetel heffen, uit zijn comfortzone treden en zich wagen op plaatsen waar hij daarvoor zelden kwam: de high-end wijken van Taalstad met de straatnamen Originaliteitslaan, Avenue Dubbele Bodems en Interpretatiedreef. Om daar overeind te blijven, moet jouw orgaan der gedachten meer dan zijn beste beentje voorzetten. Want onderzoek toont aan dat de extra inspanningen die jouw cerebrum moet leveren om met succes sarcasme te hanteren en begrijpen, creativiteit stimuleren.

Workshop

In deze economisch uitdagende tijden waarin originaliteit, creativiteit en out of the box denken almaar belangrijker worden om producten en diensten aan de man of vrouw te brengen, en bedrijven budgetten besteden aan opleidingen die de prijs van een penthouse in een wereldstad ruim overschrijden, zouden die bedrijven dus beter investeren in workshops sarcasme. Want wat heb je aan timemanagement-, sales- en communicatietrainingen als uw werknemers niet uitblinken in bijtende spot? Dus geachte trainingmanagers: duik in je mapje met opleidingsverstrekkers en zet zwaar in op workshops met als titels ‘Sarcasme voor beginners’ en ‘Sarcasme voor gevorderden’. Je onderneming zal er ongetwijfeld haar voordeel mee doen. Voor de sfeer op de werkvloer sta je zelf in.

Vriendelijke taalgroeten

Je taalblogger
Kurt

(*) Zo blijkt uit bijzonder nuttig en baanbrekend onderzoek van wetenschappers van Harvard, Columbia en INSEAD Business School.
Sluiten

Opgelet!

Deze website maakt gebruik van cookies om je surfervaring te verbeteren.
Bepaalde functionaliteiten zijn afhankelijk van deze cookies.
Wil je hier meer over weten? Lees dan hier onze cookiepolicy.