Waarom testimonials werken?

Auteur: Jana Notelaers 

Omdat mensen kopen van mensen. Ga gerust eens verder op jezelf. De weerman voorspelt een heerlijk zomerweertje volgend weekend. Tijd om een nieuwe barbecue te kopen! Voor je je naar de winkel rept, kun je het niet laten om even een blik over de haag van de buurman te werpen. Op welk barbecuetoestel zou hij zijn chipolata’s en satés grillen (of zwart laten blakeren)?

Wel, dáárom werken testimonials. Mensen vertrouwen op de ervaringen van anderen om hun keuzes te maken. Een goedgeschreven testimonial of klantengetuigenis werkt daarom vaak beter dan om het even welke webpagina waar je de troeven van je bedrijf zélf in de verf zet. En nee, dat is niet gewoon mijn bescheiden mening. Ik heb al talloze statistieken van websites geanalyseerd en bijna altijd zie ik dat de testimonials de meestbezochte pagina’s zijn met de beste conversiegraad.

Sherlock Holmes gaat online

De consument van vandaag weet wat hij wil. Of hij weet het nog niet, en gaat dus te rade bij mensen die het wel weten. Als een echte Sherlock Holmes schuimt hij het internet af op zoek naar het beste aanbod. Wie hij uiteindelijk kiest? Diegene over wie de mensen met wie hij zich verwant voelt een positief oordeel vellen. Besteed je marketing- en communicatiebudget dus slim: overtuig nieuwe klanten door bestaande klanten aan het woord te laten.

Richting contactformulier

Staan op jouw website nog altijd clichégetuigenissen? Heb je ze bij elkaar gefantaseerd en/of missen ze overtuigingskracht? Zouden ze over om het even welk merk kunnen gaan? Dumpen! Want alleen met goedgeschreven testimonials die jouw USP’s benadrukken maak je potentiële nieuwe klanten op een doeltreffende manier het hof. De testimonial à la 2017 overtuigt je lezer van je expertise en neemt hem mee op de overtuigingstrein. De laatste halte? Jouw contactformulier!

Échte mensen, échte verhalen, écht vertrouwen

Holle verkooppraatjes schieten hun doel voorbij. Een derde partij klinkt altijd geloofwaardiger. Want consumenten – zowel in B2C als B2B – hebben oren naar échte verhalen van échte mensen. Ik geef je graag enkele voorwaarden waaraan een klantengetuigenis moet voldoen om tot conversie te leiden: 

  • Vertel een echt verhaal in plaats van een fictieve case. De meeste consumenten hebben een zesde zintuig voor verzinsels. Op de een of andere manier klinken ze altijd gekunsteld. Zelfs al neem je een topcopywriter onder de arm. Baseer je testimonial op een reëel interview met een reële klant.
  • Toon dat er een mens van vlees en bloed achter de getuigenis zit. In het ideale scenario mag je je tevreden klant met naam én toenaam vermelden. In een B2B-context heb je een extra troef achter de hand: vertel je bedrijfsklant dat je vanuit de testimonial rechtstreeks zal linken naar zijn website.

  • Gebruik directe rede. Kies niet voor een beschrijving vanuit jouw perspectief, maar laat je klant – in de ik-vorm – vertellen waarom hij zo tevreden is.

  • Zorg voor variatie. Staan er meerdere testimonials op je website? Super! Maar zorg ervoor dat er niet overal precies hetzelfde te lezen valt. Verander je vragen regelmatig en spits je interview toe op het specifieke project dat je voor een klant gedaan hebt. Geen standaardvragenlijstje afwerken dus.

  • Optimaliseer je testimonial voor Google. Selecteer een goed zoekwoord (of een zoekwoordencombinatie) en verwerk dat in je tekst en metadata. Zo wordt je getuigenis sneller opgepikt in Google en kun je ook via die weg nieuwe klanten aantrekken.

  • Schrijf je testimonials niet zelf. En nee, hier komt geen verkooppraatje van een copywritingbureau dat tien jaar ervaring heeft in testimonials schrijven. ;-) Als jij het project voor een klant uitgevoerd hebt, dan is het beter om iemand anders het interview te laten afnemen en de tekst uit te schrijven. Want tegen jou zal de klant heel voorzichtig blijven in zijn feedback. Schakel eventueel een collega in die minder nauw bij het project betrokken was.

    Te veel werk? Te weinig tijd? Geen schrijftalent in huis? Lees dan zeker eens meer over de aanpak van Tekstueel voor testimonials. Ze werken echt, beloofd!
Sluiten

Opgelet!

Deze website maakt gebruik van cookies om uw surfgedrag te verbeteren.
Bepaalde functionaliteiten zijn afhankelijk van deze cookies.
Indien u meer informatie wilt over onze cookie policy kan dat door deze pagina te raadplegen.