Van voorbijgestreefde SEO-regeltjes naar slimme content

Auteur: Sara Reymen

Jaren geleden koos ik ervoor om me met Tekstueel te specialiseren in SEO-copywriting. Een zegen, zo bleek. Want de behoefte aan gespecialiseerde copywriters was groot en weinigen hadden de specialisatie echt onder de knie. Maar … ook wel een beetje een vloek, zo blijkt ondertussen. Vooral voor mijn slaap dan. Want er zijn weinig specialisaties binnen copywriting die zo snel en zo vaak veranderen.

Ik geef toe dat ik veel gefoeterd heb op Google de afgelopen jaren. De zoekmachine werd almaar slimmer, het algoritme almaar verfijnder.
Super voor de gebruikers – waaronder ikzelf – natuurlijk. Maar bij momenten behoorlijk frustrerend voor de SEO-copywriters in ons team.

Zelf heb ik nachten slaap gelaten om de impact van Google-updates zoals Panda, Penguin, Possum, Hummingbird en Pigeon op de websites van onze klanten te ontrafelen. Ik had de ene techniek nog niet onder de knie, of ik moest me alweer verdiepen in een andere. Want als gespecialiseerd tekstbureau kun je het je niet veroorloven om volgens voorbijgestreefde principes te werken.

De SEO-principes van ‘de jaren stillekes’

Veel van onze (potentiële) klanten nemen die oude SEO-principes trouwens nog als waarheid aan.

Tijdens meetings krijg ik weleens vragen zoals:

  • Veel mensen schrijven ‘zonnepanelen’ met een tussen-n. Moeten we dan ook niet een aantal keer ‘zonnenpanelen’ op onze website schrijven, zodat we ook gevonden worden door mensen die niet goed kunnen spellen? Dat zijn ook mogelijke klanten, hè!

  • We scoren plots niet meer goed op onze belangrijkste zoekterm ‘schilderbedrijf’. Kunnen jullie eens een tekstje schrijven waar dat woord een keer of twintig in voorkomt? Maar geen te lange tekst, hè, want mensen lezen dat toch allemaal niet.

  • Kennen jullie zo geen bedrijf dat backlinks verkoopt? Want ik heb gehoord dat je alleen goed kunt scoren als er genoeg sites naar jou linken.

Mijn antwoorden op dat soort vragen zijn door de jaren heen veranderd. Ze evolueerden mee met de toenemende intelligentie van Google.

Spelfouten zijn al lang niet meer nodig om Google om de tuin te leiden. Gelukkig maar, want daar ging mijn taalkundig hart telkens opnieuw van bloeden …

En ja, ooit werkte de techniek om een korte webtekst vol zoekwoorden te proppen (keyword stuffing, om de ‘officiële’ term te gebruiken). Maar daar haalde je als copywriter natuurlijk absoluut geen voldoening uit, want die teksten waren onleesbaar. Toen duidelijk werd dat Google die techniek eindelijk begon af te straffen, klonk er bij ons op kantoor een vreugdekreetje.

En die backlinks die je in bulk kunt kopen? Weggegooid geld! Want vaker wel dan niet zien we ze in Google Analytics als toxic verschijnen. En vergif is in weinig contexten positief, tenzij je onkruid wilt bestrijden.

Maar wat helpt dan wél om beter te scoren?

Teksten die de lezer én Google doen watertanden. Dat is altijd ons motto geweest. En wat blijkt? Dat motto blijft overeind, zelfs na duizenden aanpassingen in het algoritme. Simpelweg omdat Google van hetzelfde dubbele principe uitgaat:

  • geef de surfer wat hij zoekt (een gebruiksvriendelijke website met vlot leesbare en relevante teksten)

  • en geef de zoekmachine wat ze nodig heeft om een goede ranking te bieden (een technisch sterke en betrouwbare website met voldoende relevante content)

Zowat alle principes van SEO-copywriting die ooit de doorslag gaven bij een goede ranking, zijn ondertussen in belang gedaald: zoekwoorden verwerken in de metatitel, de metabeschrijving, de H1 en de tussentitels (H2, H3 …), gecombineerd met een goede keyword density.

We doen het bij Tekstueel nog, omdat het nu eenmaal de beste manier is om aan te geven aan je lezer én Google waar een webpagina over gaat – dat las je al in het artikel ‘In 10 stappen naar webteksten die verkopen'. Maar het is niet meer het énige dat we doen om onze klanten te laten scoren in de zoekmachines.

Onderzoeken van onder meer Moz en SEMrush tonen aan dat naast bepaalde technische aspecten – zoals sitebeveiliging (https), mobielvriendelijkheid (responsive design) en laadtijd – vooral de betrouwbaarheid van een website de doorslag geeft. En wanneer is een website volgens Google betrouwbaar …?

  • als de domeinnaam al een tijdje bestaat

  • als ze relatief veel bezoekers heeft en dan liefst nog veel directe bezoekers

  • als die bezoekers niet één, maar meerdere pagina’s op de site bezoeken (lage bounce rate en hoog aantal page views)

  • als andere betrouwbare websites linken naar de site (backlinks)

Met uitzondering van de eerste allemaal factoren die je zelf in de hand hebt, want ze draaien rond sterke, overtuigende content.


 

Everybody happy

Nadenken over wat surfers willen lezen, zien, horen en ontdekken op je site was dus nog nooit zo belangrijk. Met overtuigende blogs, vlogs, testimonials, nieuwsberichten en andere content, trek je meer surfers naar je website en die blijven daar langer. Andere sites merken jouw populaire content op en linken er vervolgens met plezier naar. En zo gaat de bal voor jouw site aan het rollen. Bezoekers happy, Google happy. In die volgorde. ;-)

We hebben de focus bij Tekstueel daarom de afgelopen jaren verlegd. Van pure SEO-copy gefocust op zoekwoorden naar boeiende, geoptimaliseerde content op basis van een doordacht onlinecommunicatieplan. En weet je wat? We zijn allemaal (nog) gelukkiger geworden in onze job. Dank je wel, Google!

Eerst een contentplan, dan de copy

Onze aanpak vandaag? We nemen niet langer onmiddellijk onze pen vast – wat geen evidentie is voor copywriters ;-) – maar analyseren concurrenten, verdiepen ons in statistieken, leren de doelgroep kennen en reflecteren over tegendraadse invalshoeken. Al onze bevindingen gieten we in een slim contentplan waarbij we doelstellingen bepalen. En dan pas beginnen we te schrijven.

Wil dat zeggen dat je bij Tekstueel niet meer terechtkunt voor een losse webtekst, testimonial of blog? Of voor teksten met een voornamelijk offline leven, zoals een publireportage, speech of persbericht?

Tuurlijk wel. Maar neem het ons dan niet kwalijk dat we je een aantal keer proberen te wijzen op het grotere contentplaatje. Want daar worden we nu eenmaal net dat ietsje warmer van.

Wil je eens een uurtje met mij komen praten over de toekomstige contentstrategie van jouw merk? Neem dan gerust contact op met mijn collega Eva, coördinator bij Tekstueel, en leg je vrijblijvende afspraak vast: 011 36 40 00 of info@tekstueel.be.

Tot binnenkort!