Hoe lang moet een blog zijn?

Auteur: Sara Reymen

Lang, langer, langst. Dat leek de norm voor blogs de voorbije jaren. Waarom? Om Koning Google een plezier te doen. Want hoe langer de blog, hoe meer content en hoe meer mogelijkheden om specifieke zoekwoorden op een slimme manier te integreren.

Blogs van 3000 woorden waren daardoor geen uitzonderingen. Een lezer kon eindeloos blijven scrollen en lezen. Maar … dat deed hij zelden. Want die bloggers slaagden er bijna nooit in om met hun content te blijven prikkelen. En dat kwam omdat ze schreven met de zoekmachine in plaats van met de lezer in het achterhoofd. Hoe boeiend hun onderwerp ook was, als ze dezelfde informatie tien keer herkauwden om toch maar een bepaalde lengte en genoeg zoekwoordherhalingen te hebben, dan haakten lezers af.

Strafpunten voor veel bounces en lage leestijd

Het goede nieuws (tenzij je de tekstuele equivalent bent van een zeurkous die gelooft in de kracht van eindeloze herhalingen)? Google houdt meer en meer rekening met bounces en leestijd. Als je je lezers niet kunt boeien en ze klikken telkens snel weer weg, dan krijgt dat na een tijdje een negatief effect op je ranking.

Dus … hoe lang moet een blog zijn? Ik beantwoord die vraag graag met een andere vraag: hoelang kun jij je lezer blijven boeien? 

Als graadmeter neem ik altijd een persoonlijk gesprek. Stel dat de lezer van mijn blog – dat is per definitie iemand die interesse heeft in mijn onderwerp – tegenover me aan tafel zat, hoeveel zou ik dan vertellen? Vanaf welk moment zou ik hem lichtjes horen zuchten of stiekem op zijn horloge zien kijken?

Wel, als je dat moment bereikt hebt, is het eigenlijk al te laat. Schrap de laatste zinnen die je geschreven hebt, en brei een overtuigend einde aan je verhaal. Voel je zelf moeilijk aan wanneer het saai wordt? Laat je blog dan eens nalezen door een proeflezer met interesse in je vakgebied en vraag hem om alles te schrappen wat hem niet boeit.

Geen ideale blogmaten

Een ideale gemiddelde bloglengte bestaat dus niet. Het is voor elk vakgebied en voor elk topic anders. In mijn copywritingbureau schrijven en herschrijven we al bijna tien jaar blogs voor bedrijven. En na al die tijd zie ik natuurlijk wel bepaalde tendensen. Zo zijn blogs van consultants en coaches meestal iets langer. Zij hebben die lengte nodig om hun verhaal te kunnen kaderen en onderbouwen. Bedrijven die producten verkopen bloggen over het algemeen korter. Ze scheppen sfeer, maar komen dan snel tot de essentie. Maar staar je vooral niet blind op die vaststellingen. Jij zou weleens de eerste schoenenproducent kunnen zijn met blogs van 1000 woorden die blijven boeien. ;-)

Relevantie als sleutel

‘En Google dan?’ hoor ik de sceptici nu mopperen. De tijd dat voor Google alles rond zoekwoorden draaide, is gelukkig voorbij. De zoekmachine wil zijn klanten – de surfers – zo relevant mogelijke resultaten tonen. En om dat te kunnen doen, wordt er rekening gehouden met honderden parameters. Allemaal in functie van het comfort van de surfer. Als die surfer op zeven zoekresultaten moet klikken om een antwoord te vinden op zijn zoekopdracht, dan faalt Google als zoekmachine. En als jouw site keer op keer bij de schuldigen is, dan zal Google je vriend niet blijven.

Denk dus als blogger niet meer alleen in termen van geoptimaliseerde content, maar vooral in functie van relevante content die nuttig is voor je lezer. Als je website technisch in orde is (lees: mobielvriendelijk, snelle laadtijd, goed beveiligd, vlot indexeerbaar …) én je zorgt voor voldoende relevante content die genoeg geïnteresseerde lezers aantrekt, dan ben je goed bezig.

Mijn tip? Beter vier kortere, relevante blogs per maand dan één ellenlange, saaie tekst die niemand uitleest. En natuurlijk schrijf je die vier blogs dan volgens de regels van de SEO-kunst. Rond een bepaald zoekwoord (of zoekwoordencombinatie), met goedgekozen metadata, met voldoende zoekwoorden in de tekst (maar niet te veel), met links naar andere pagina’s in je site … En altijd, altijd, altijd met je lezer als focuspunt

Wil je je bedrijfsblog eens kritisch onder de loep laten nemen?
Of wil je starten met een bedrijfsblog, maar weet je nog niet goed hoe je dat het best kunt aanpakken?

Maak dan vandaag nog een afspraak voor een blogbrainstorm.

Sluiten

Opgelet!

Deze website maakt gebruik van cookies om uw surfgedrag te verbeteren.
Bepaalde functionaliteiten zijn afhankelijk van deze cookies.
Indien u meer informatie wilt over onze cookie policy kan dat door deze pagina te raadplegen.