Communicatietraject voor een nieuw bedrijf

In een communicatietraject werken we rond drie concrete pijlers: overtuigen, onderscheiden en optimaliseren. Kortom: we vertalen je branding naar een communicatie die:

  • je (potentiële) klanten overtuigt om jouw producten of diensten aan te kopen
  • eruit springt en je dus onderscheidt van je concurrenten
  • geoptimaliseerd is voor alle communicatiekanalen

Overtuigen

Binnen deze pijler bekijken we hoe we met een treffende communicatie jouw doelgroep kunnen overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen. We zorgen er daarbij voor dat je communicatiestrategie volledig in lijn ligt met je branding, zodat je verhaal naar de wereld toe helemaal klopt.

  • Welke verhalen heeft jouw merk te vertellen aan de wereld? (contentmarketing)
  • Welke verhalen voor welke doelgroep ga je op welk communicatiekanaal vertellen? (contentmix)
  • Op welke communicatiekanalen is jouw doelgroep actief?
  • Welke schrijfstijl en tone of voice passen bij wat je met je bedrijf wil uitstralen?
  • Welke look and feel past bij wat je met je bedrijf wil uitstralen?
  • Welke calls-to-action ga je integreren in je communicatie? En via welke communicatiekanalen kun je welke doelen het best bereiken?

Onderscheiden

Binnen deze pijler analyseren we de communicatiekanalen, de content en de uitstraling van enkele van jouw concurrenten. Niet om hen vervolgens te kopiëren, maar om te ontdekken hoe jouw merk het verschil kan maken met een unieke communicatie.

  • Welk content bieden jouw concurrenten aan?
  • In welke stijl communiceren jouw concurrenten?
  • Op welke communicatiekanalen zijn jouw concurrenten actief?
  • Hoe kun je het verschil maken met je concurrenten op communicatievlak?

Optimaliseren

Binnen deze pijler gaan we ervoor zorgen dat je branding en communicatie een optimaal geheel vormen en dat alle communicatiekanalen goed op elkaar afgestemd zijn. Zo versterken al je communicatie-inspanningen elkaar en krijgt je merk visibiliteit, zowel online als offline.

  • Op welke zoekwoorden moet jouw merk zeker gevonden worden in Google? (SEO)
  • Hoe kan de communicatie op jouw verschillende communicatiekanalen optimaal op elkaar afgestemd worden?
  • Hoe breng je voldoende regelmaat en structuur in je online communicatie? (communicatieplanning)
  • Op welk vlak kunnen je bestaande profielen op sociale media nog verbeteren en zo de communicatie van je merk versterken? (bv. persoonlijk profiel op LinkedIn, eigen YouTube-kanaal)

We werken een volledige communicatiestrategie uit en stellen op basis van deze strategie een communicatieplanning voor één jaar op.

Is jouw bedrijf al meer dan een half jaar actief en heb je al heel wat communicatie gevoerd die je als basis wil blijven gebruiken? Lees dan meer over ons communicatietraject voor bestaande bedrijven . In dit traject starten we vanuit een grondige analyse.

Stapsgewijze aanpak

Stap 1. Communicatiestrategie

  • Op basis van grondige research onderzoeken we wat de doelstellingen zijn van jouw communicatie en hoe we die kunnen bereiken (bereikbaarheid van de doelgroep, aanspreekstijl, meten van de doeltreffendheid, keuze van communicatiekanalen …).
  • We hebben een gesprek van 1,5 uur waarbij we onze visie uiteenzetten over de communicatiestrategie en bijkomende vragen stellen over jouw doelstellingen en voorkeuren voor de communicatie rond jouw merk.

Stap 2. Communicatieplanning

  • We verfijnen de communicatiestrategie en stellen op basis daarvan een communicatieplanning op waarbij je een overzicht krijgt van je communicatie op verschillende kanalen, met een evenwichtige contentmix en optimaal verspreid in de tijd.
  • We hebben een afsluitend gesprek van 1,5 uur waarbij we de communicatiestrategie overlopen en de communicatieplanning bespreken.

Na het communicatietraject ontvang je een document met je communicatiestrategie en een Excel-document met daarin je communicatieplanning voor één jaar. In deze planning kun je zelf verderwerken om je communicatiestrategie stap voor stap uit te voeren.


Vraag je vrijblijvende offerte aan voor dit communicatietraject.

Volgde je recent een brandingtraject bij OpmerKelijk? Dan verwijzen we je graag naar het OpmerKelijk communicatietraject dat we samen met Katlijn en haar team hebben uitgewerkt.


Sluiten

Opgelet!

Deze website maakt gebruik van cookies om uw surfgedrag te verbeteren.
Bepaalde functionaliteiten zijn afhankelijk van deze cookies.
Indien u meer informatie wilt over onze cookie policy kan dat door deze pagina te raadplegen.