Communicatietraject

In een communicatietraject werken we rond drie concrete pijlers: overtuigen, onderscheiden en optimaliseren. Kortom: we vertalen de branding van jouw bedrijf naar een communicatie die:

  • je (potentiële) klanten overtuigt om jouw producten of diensten aan te kopen
  • eruit springt en je dus onderscheidt van je concurrenten
  • geoptimaliseerd is voor alle communicatiekanalen
Overtuigen

Binnen deze pijler bekijken we hoe we met een treffende communicatie jouw doelgroep kunnen overtuigen om voor jouw merk te kiezen. We analyseren je bestaande communicatie en zorgen ervoor dat je communicatiestrategie volledig in lijn ligt met wat je wil uitstralen en bereiken.

  • Welke verhalen vertelt jouw bedrijf al aan de wereld? En welke andere verhalen zou je nog kunnen vertellen? (contentmarketing)
  • Welke verhalen voor welke doelgroep vertel je op welk communicatiekanaal? Bereik je je doelgroep daar op de meest efficiënte manier? (contentmix)
  • Op welke communicatiekanalen is jouw doelgroep actief?
  • Welke schrijfstijl en tone of voice passen bij wat je met je bedrijf wil uitstralen? Is het nodig om je huidige stijl aan te passen?
  • Welke look and feel past bij wat je met je bedrijf wil uitstralen? Is het nodig om je huidige stijl aan te passen?

    Heb je een nieuw bedrijf en dus nog geen bestaande communicatie die we kunnen analyseren? Lees dan meer over ons korte communicatietraject.

Onderscheiden

Binnen deze pijler analyseren we de communicatiekanalen, de content en de uitstraling van enkele van jouw concurrenten. Niet om hen vervolgens te kopiëren, maar om te ontdekken hoe jouw merk het verschil kan maken met een unieke communicatie. 

  • Welk content bieden jouw concurrenten aan?
  • In welke stijl communiceren jouw concurrenten?
  • Op welke communicatiekanalen zijn jouw concurrenten actief?
  • Hoe kun je het verschil maken met je concurrenten op communicatievlak?

Optimaliseren

Binnen deze pijler gaan we ervoor zorgen dat je branding en communicatie een optimaal geheel vormen en dat alle communicatiekanalen goed op elkaar afgestemd zijn. Zo versterken al je communicatie-inspanningen elkaar en krijgt je merk visibiliteit, zowel online als offline. We vertrekken vanuit een grondige analyse van je huidige website, sociale media en printcommunicatie.

  • Op welke zoekwoorden wordt jouw merk al gevonden in Google? (content SEO)
  • Op welk vlak kan je website verder geoptimaliseerd worden voor een betere vindbaarheid in Google? (technische SEO)
  • Hoe kan de communicatie op jouw verschillende communicatiekanalen optimaal op elkaar afgestemd worden?Hoe breng je voldoende regelmaat en structuur in je online communicatie? (communicatieplanning)
  • Op welk vlak kunnen je bestaande profielen en pagina’s op sociale media nog verbeteren?
  • Op welk vlak kunnen je standaarddocumenten voor een-op-eencommunicatie met (potentiële) klanten en stakeholders nog verbeteren? (offertes, facturen, brieven, reacties op sollicitaties, uitnodigingen, bedankbriefjes, …)

We vertrekken voor dit communicatietraject dus vanuit een analyse van je huidige communicatie. We analyseren grondig wat werkt en wat niet werkt, zodat je kunt behouden wat goed is, verbeteren wat beter kan en aanvullen wat nog ontbreekt. We werken vervolgens een volledige communicatiestrategie uit en stellen op basis van deze strategie een communicatieplanning voor één jaar op.

Heb je een nieuw bedrijf en dus nog geen bestaande communicatie die we kunnen analyseren? Lees dan meer over ons korte communicatietraject.

Stapsgewijze aanpak

Stap 1. Analyse van bestaande communicatie

  • We analyseren jouw website, online vindbaarheid, sociale media, Google Mijn Bedrijf, Google Analytics, advertising, drukwerk, interne en externe communicatie.
  • We hebben een gesprek van 1,5 uur waarbij we onze bevindingen bespreken en bijkomende vragen stellen over jouw doelstellingen en voorkeuren voor de communicatie rond jouw merk.

Stap 2. Communicatiestrategie

  • Op basis van grondige research en analyses onderzoeken we hoe we de doelstellingen rond jouw communicatie kunnen bereiken (bereikbaarheid van de doelgroep, aanspreekstijl, meten van de doeltreffendheid, keuze van communicatiekanalen, …)
  • We hebben een gesprek van 1,5 uur waarbij we onze visie uiteenzetten over de communicatiestrategie en bijkomende vragen stellen over de planning van de communicatie rond jouw merk.

Stap 3. Communicatieplanning

  • We verfijnen de communicatiestrategie en stellen op basis daarvan een communicatieplanning op waarbij je een overzicht krijgt van je communicatie op verschillende kanalen, met een evenwichtige contentmix en optimaal verspreid in de tijd.
  • We hebben een afsluitend gesprek van 1 uur waarbij we de communicatiestrategie overlopen en de communicatieplanning bespreken. 

Na het communicatietraject ontvang je een document met je communicatiestrategie, inclusief een overzicht van alle analyses, en een Excel-document met daarin je communicatieplanning voor één jaar. In deze planning kun je zelf verderwerken om je communicatiestrategie stap voor stap uit te voeren.

Vraag je vrijblijvende offerte aan voor dit communicatietraject.

Volgde je recent een brandingtraject bij OpmerKelijk? Dan verwijzen we je graag naar het OpmerKelijk communicatietraject dat we samen met Katlijn en haar team hebben uitgewerkt.

Sluiten

Opgelet!

Deze website maakt gebruik van cookies om uw surfgedrag te verbeteren.
Bepaalde functionaliteiten zijn afhankelijk van deze cookies.
Indien u meer informatie wilt over onze cookie policy kan dat door deze pagina te raadplegen.